sunnuntai 7. lokakuuta 2018

Päivä 1. (7.10.)

Ensimmäinen päivä Maltalla

Ei ihan mennyt niinkuin Strömsössä tämä Maltalle tulo. Lento meni hyvin. Kone oli täynnä eläkeläisiä lomalaisia. Mutta siihen se hyvin meneminen loppuikin.

Minulle oli kerrottu, että koulutuskeskus Future Focus lähettää kuskin hakemaan minut lentokentältä ja viemään minut majapaikkaani, jonka osoitetta en siis tiennyt etukäteen. Paljon siellä olikin näitä taksikuskeja nimikylttiensä kanssa, mutta yhdessäkään ei näkynyt minun nimeäni. Onneksi en ole taipuvainen panikoitumaan. Aikani kentän tuloaulassa pyörittyäni, eräs ystävällinen nainen tarjosi minulle apua. Hän soitti Future Focusin palvelunumeroon, josta vihdoin tavoitimme yhteyshenkilöni. (Tulipa muuten heti kerrattua oman nimen tavaaminen englanniksi.)

Yhteyshenkilöni viesti minulle, että minua tullaan kohta hakemaan. Niinpä odottelin vielä jonkin aikaa kunnes paikalle saapui ihana rouva Jacqueline (Jackie). Poskisuudelmat vaihdettuamme hyppäsimme Jackien autoon hänen tyttärensä Hannahin ja koiransa Toffeen seuraan.

Jackie puikkelehti reippaasti kohti kotiaan minun mielestäni hurjassa maltalaisessa liikenteessä. Vasemmanpuoleinen liikenne lisäsi sekasorron tunnelmaa. Liikenne oli kuitenkin kuulemma rauhallista, koska on sunnuntai.

Minut majoitettiin hätäratkaisuna Jackien kotiin muiden opiskelijoiden joukkoon. Jackie "houstaa" ihmisiä kotinsa kellarikerroksen huoneissa. Minä jaan alkuviikon huoneen kahden nuoren itävaltalaisen tytön kanssa. Kun he lähtevät keskiviikkoaamuna kotiin, minun pitäisi saada huone omaan käyttööni kokonaan.

Nyt makoilen sängylläni kirjoittelemassa ja kuuntelen lähes jokailtaista ilotulitusta sekä yläkerrasta kuuluvaa telkkarin ääntä. 

Jackie tarjoaa erillistä maksua vastaan aamiaisen ja illallisen. Voi pojat, millaista ruokaa täällä syödäänkään. Illalliseksi sain nauttia sienikeittoa ja perinteisiä maltalaisia pasteijoita, jotka suorastaan valuivat rasvaa. Aamiaiseksi tarjolla on kuulemma paahtoleipää erilaisilla hilloilla tai vaihtoehtoisesti muroja. Jos jatkan Jackien patojen ääressä nämä 7 viikkoa, saan kyllä vatsahaavan ja ainakin 20 kiloa painoa lisää.

Huomenna Jackie hakee minut kesken työpäivänsä (hän on poliisi) ja vie minut Future Focusin toimistolle. Katsotaan minkälaisen työpaikan he minulle loihtivat. Epäilen nimittäin, että he ovat unohtaneet senkin asian hoitaa.

Oli tämä melkoinen aloitus työssäoppimisjaksolleni, huh.


Lähtö Helsinki-Vantaan lentokentältä klo 05.50
Ensimmäinen näkymä Maltasta
Huoneeni Jackien kellarissa
Maltan kotikatuni
Vähän erilainen tuotevalikoima paikallisessa Lidlissä



1 kommentti:

  1. Mahtavaa että asiat sitten järjestyivät kuitenkin! Toivottavasti työpaikka ei tuota uutta pettymystä, mutta tiedän että sinä postiivisena ihmisenä osaat ottaa ilon ja opin irti myös negatiivisista asioista. Tsemppiä! Milla

    VastaaPoista