tiistai 9. lokakuuta 2018

Päivä 2 ja 3. (8. ja 9.10.)

Maanantai

Eilen olin niin väsynyt, etten jaksanut kirjoittaa mitään. Tänään olen vielä väsyneempi, mutta onhan tänne kirjoitettava, koska tänään oli ensimmäinen työpäiväni.

Eilen eli maanantaina kävin  Future focusin toimistolla. Vuokraemäntäni Jackie vei minut sinne. Samalla hän näytti bussipysäkit ja bussiaseman, jonne kaikki bussit ajavat eli pääkaupunkiin Vallettaan. Future focusin toimisto on pienen kävelymatkan päässä Vallettasta.

Toimistolla allekirjoitin papereita ja sain omiin papereihini allekirjoituksen. Sovimme samalla, että tulisin tiistaina toimistolle klo 12. Sieltä minut vietäisiin työpaikalleni Alka Ceramics-yritykseen Maltan käsityöläiskylään.

Tämän jälkeen minulla olikin loppupäivä vapaata. Kävelin Vallettaan ja lähdin turistikierrokselle hop on, hop off-bussilla. Luulin, että kierros kestäisi tunnin verran, mutta reissuun menikin neljä tuntia. Puolivälissä matkaa alkoi sataa kaatamalla ja pääsin tutustumaan maltalaiseen katutulvaan.

Tiistai

Tänään oli ensimmäinen työpäiväni. Future Focusin toimistolta minut vietiin Maltan käsityöläiskylään. Kylässä tehdään suuria tietöitä, jonka takia meillä oli vaikeuksia päästä perille keramiikkapajalle. Minun piti tavata yksi yrityksen omistajista, mutta hän ei ollut paikalla. Niinpä minut jätettiin erään työntekijän huostaan. Minulle jäi vaikutelma, ettei hän ollut tietoinen minusta ja harjottelustani ollenkaan.

Ensimmäiseksi työtehtäväkseni sain maalata keraamisia perhosia. Sain itse valita värit ja käyttää mielikuvitustani maalaamiseen. Värit olivat kaikki pastellin sävyisiä, enkä niin kauheasti välitä hempeistä väreistä. Värit olivat myös kauheassa kunnossa, kuivuneita ja osa jopa homeessa. Minua pyydettiin tekemään neljän eri kokoisen perhosen sarjoja. Kukin siis samalla tyylillä koristeltuna. Sain valmiiksi kaksi sarjaa ja yksi jäi kesken. Jatkan siitä huomenna.

Minulle ei esitelty yritystä millään tavalla, eikä näytetty sosiaalisia tilojakaan. Tauoista ei ollut mitään puhetta.

Iltapäivällä työntekijät  etsivät minulle tiedon millä bussilla pääsisin suoraan majapaikkaani eli San Gwanniin. He myös kertoivat mistä bussi lähtisi. Löysin pysäkille ja varmistin eräältä pariskunnalta olenko oikealla puolella tietä odottamassa bussia. Bussi saapuikin ajallaan, mutta ajoi vain pysäkin ohi ottamatta ketään kyytiin. Jouduin odottamaan seuraavaa bussia tunnin. Tässä vaiheessa olin niin väsynyt ja nälkäinen, että meinasin purskahtaa itkuun. Vihdoin seuraava bussi tulikin ja onneksi pääsin sen kyytiin. Matka San Gwanniin kesti noin tunnin verran. Osasin jäädä oikealla pysäkillä pois. Kysyin eräältä mieheltä vielä mihin suuntaan minun pitäisi pysäkiltä lähteä, jotta löytäisin majapaikkaani.

Majapaikassani minulle lämmitettiin ruokaa ja oloni alkoi vähitellen parantua. Kun saan tämän kirjoitettua, käyn suihkussa ja käyn nukkumaan. Huomenna aloitan työt vasta klo 12.

Eka työpäivä ei ollut kovin kiva, enkä tuntenut oloani yhtään tervetulleeksi. Toivottavasti huomenna olisi mukavampi päivä.
Työpaikan bussipysäkki.


Onnellinen turistibusseilija. 10 min tämän jälkeen alkoi sataa kaatamalla.


Sieltä se sade sitten tuli.





Vanhempaa rakennustyyliä. Nämä talot näyttävät kuin olisivat sodassa pommitettuja. Ihmiset kuitenkin asuvat näissä.

Uudempia taloja. Tykkään kyllä enemmän noista vanhoista.
Maltalaista ympäristönsuojelua. Ihme ettei täällä vilise rottia.
Ekan työpäivän tuotoksia. Näihin tulee vielä lasite päälle eli ovat sitten kiiltäviä.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti